Modelele preferate sint barbatii cu barbi patriarhale – asa cum era si docilul ei sot, pe care adesea l-a asezat in poza pentru capete de expresie – si fetele sau femeile tinere, cu profiluri nobile si profuzie de par despletit, pe care le aseza, de obicei, in profil. Cind printre viligiaturisti observa cite un chip interesant, isi trimitea slujnica sa invite „personajul“ in atelierul ei, iar daca aceea nu reusea se ducea personal si, cu mare forta persuasiva, il convingea sa-i pozeze. Asa au prins viata tipuri puternice in cadrele ei de mari dimensiuni (de obicei 18 x 24 sau 24 x 30 cm). O caracteristica a portretelor ei era usoara neclaritate a trasaturilor modelului pe care o urmarea in chip deliberat, pentru a obtine conture estompate si o aura de mister.
Julia Margaret Cameron este o pioniera a fotografiei artistice: ignorind retetele de pozitionare si dimensiunile reduse cu care lucrau fotografii profesionisti, ea face portrete monumentale, in special bust, plasindu-si modelul intr-un timp nedefinit prin acoperirea vestimentatiei contemporane cu cite o draperie cu falduri bogate care avea si rolul de a scoate in evidenta posibilele trasaturi ale fetei.
Creatiile sale au, din acest punct de vedere, o mare picturalitate
Sir John Herschel by Julia Margaret Cameron, 1867
Lui Sir John Herschel i-a surprins chipul inconjurat ca o aureola de parul alb, zbirlit in jurul beretei de catifea neagra din recuzita.Se spune ca nici un alt fotograf comercial al anilor 1860 nu l-ar fi fotografiat pe John Herschel (proeminent matematician Britanic considerat de multi egalul lui Isaac Newton) in felul in care l-a fotografiat Cameron. Fara clasicele coloane, fara echipamente stintifice, instrumente matematice sau postura academica. L-a fotografiat insa ca “ilustru si venerabil profesor” dar si ca “un prieten drag” pe care il cunostea de mai bine de 30 de ani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu